søndag den 29. januar 2012

Langtidsholdbar kommunikation - et nyt kommunikationsideal?

Kommunikation skal være en nydelse – både at fremstille og at fortære

Inspireret af Slow Media og bæredygtighed

Hvis vi tænker i kunst og æstetik frem for klikrater, views og eksponering, bliver det muligt at inddrage brugere og andre interessenter som ægte medproducenter, i stedet for at fokusere på, hvordan vi kan ’ramme’ modtageren og få ham eller hende til at danse efter vores pibe.

Tænk nyt i stedet for nemt. Tænk hellere sjovt end billigt. Tænk stort – gå ikke i små sko.

Kvalitetsbevidst
Den hurtigtproducerede og kortsigtede kommunikation har spillet fallit, og det er på tide, at kommunikationsprofessionelle tager fagligt stilling til det, vi producerer.Kvalitet er omdrejningspunktet for den langtidsholdbare kommunikation.

Troværdighed er derfor det helt centrale koncept. Den troværdige kommunikatør er ham eller hende, der giver sig tid til at researche og underbygge sin tekst og generelt sørger for, at kommunikationen er overbevisende hele vejen rundt. Det resulterer også i en æstetisk tilgang til kommunikationens virkemidler: Produktet må gerne rage op over det middelmådige og være af en højere kunstnerisk kvalitet end sine ”fastfood”-konkurrenter.

Tidløs

H.C. Andersens sirlige papirklip og billedskabende fortællinger er et symbol på den kvalitet og tidløshed, som den langtidsholdbare kommunikation efterstræber. Tidløsheden er essentiel for den langtidsholdbare kommunikation, fordi den koster mere at fremstille og vedligeholde end de hurtigt producerede og hurtigt fortærede konkurrenter, og derfor må udtrykket også kunne række ud over den aktuelle situation.

Idealet er et udtryk, som kan læses eller bruges igen over tid, måske et klassisk udtryk eller noget, der har karakter af at være banebrydende. Uden sammenligning i øvrigt kunne man her ud over H.C. Andersens eventyr komme i tanke om Henning Larsen, Georg Metz eller Per Arnoldi.

Bæredygtig

Glem alt om "papir versus digital"-krigen. Det er ikke muligt at afgøre, om det er de printede medier eller online-medierne, der udleder mest CO2. Det handler i stedet om at definere, hvad kvalitet er. Langtidsholdbar kommunikation har fokus på ordentlige produktionsforhold, holdbare produkter og en øget bevidsthed om, hvordan vi forbruger kommunikation.

Folk, der selv konstant er koblet på, tror, at alle andre også er det. Det er ikke i orden, at man føler sig presset til at svare på e-mails og sms’er hele tiden.Vi skal fordybe os, ikke konsumere flere ting på én gang – det er slut med at være på Facebook, samtidig med at du skriver en rapport eller ser en film.

Kollektiv

Langtidsholdbar kommunikation kan sagtens være digital. For eksempel er de digitale medier ideelle til at praktisere en ægte dialogisk kommunikation, hvor det gælder om at dele viden og at skabe noget i fællesskab.

Som i et godt gruppearbejde er det de lange diskussioner og åbenheden over for at se tingene fra en ny vinkel, vi bør fremelske. Den aktivistiske kommunikation, hvor vi spreder et budskab via anbefalinger, er idealet, ligesom anerkendelsen, det imødekommende, det spørgende og det inviterende er i centrum.

Forholdet til den, du kommunikerer med, skal ikke være et afsender-modtager-forhold, men et forhold, du opbygger over tid, og hvor I deler ting med hinanden. Det handler om at skabe langsigtede og loyale kommunikationsforhold i stedet for kortsigtet at forsøge at ramme din modtager med tæppebombning.

Krævende

Vi skal kræve noget af brugerne og ikke henvende os til den passive og dovne forbruger af kommunikation. Kommunikationen skal tværtimod fordre modtagerens fulde opmærksomhed, som en god roman eller en spændende fagartikel.

Henvend dig til dine læsere og brugere, som om de var intelligente og nysgerrige, og lad være med at falde for kommunikationsfristelse nr. 1: at forsimple dit budskab, så det bliver mainstream. Insistér på gode rammer til at producere din tankevækkende, nyskabende og banebrydende kommunikation. Sig nej til deadlines, lad i stedet din aftager vide, hvornår du kan begynde på opgaven.

Er det noget for dig?

Du kan jo overveje, om du typisk ville vælge at:
· Droppe smartphone og e-mail?
· Skrive ’gammeldags’ papirjulekort til dine forretningsforbindelser i stedet for det digitale julekort?
· Researche din artikel i bund frem for at overholde en deadline?
· Sige nej til at lave en folder om noget, I har beskrevet på hjemmesiden?
· Vente til senere med at svare på en vanskelig e-mail frem for at skynde dig at få den overstået?
· Skrive uddybende, spørgende og anerkendende kommentarer på sociale fora frem for at belære andre om, hvorfor de tager fejl?

Kilder


Slow Media Manifesto, Sabria David, Benedikt Köhler og Jörg Blumtritt

Slow media, Jenny Rausch’ blog

Memetische und Massenmediale Kommunikation, slow-media.net 30. maj 2011


The rediscovery of slowness: Slow Media, Goethe.de, januar 2011

A slow media movement, Marketplace.org, 17. november 2009

Ingen kommentarer:

Tilføj en kommentar